Tannlegeskrekk

Mange skammer seg over å være redd for å gå til tannlegen. Og vi vet at angsten har sine grunner, ofte (men ikke alltid) er de grunnene tidligere vonde opplevelser hos tannlegen.

Vi vet også at det å få nye og bedre erfaringer i tannlegeskolen dramatisk kan redusere angsten, uansett opprinnelig årsak. Fokus på smertefrihet og det å gi deg som pasient kontroll over situasjonen er essensielt om dette skal lykkes.

Vi vet at det for traumatiserte personer kan være mange forskjellige faktorer som setter i gang de vonde følelsene. Det kan for eksempel være lys eller lukt, det kan være å ligge bakover i tannlegestolen eller følelsen av noen lener seg over en. Vi ønsker sammen med deg å få en oversikt over hva som er vanskelig akkurat for seg slik at vi kan tilpasse behandlingen til dine individuelle behov.

Tannbehandling kan være smertefullt, og mange gruer seg til å besøke tannlegen. Det blir verre og verre jo lenger tiden går. Til slutt utvikler det seg til en fobi. Pasienten lider virkelig, noe som folk flest ikke kan forstå. Vi som har drevet i lang tid med engstelige pasienter klarer stort sett å takle dette. Alt dreier seg egentlig om tillit mellom pasient og personell.

Hos oss tilstreber vi smertefri behandling for alle som ønsker det. Før vi setter bedøvelsen bruker vi overflatebedøvelse på tannkjøttet i form av krem eller spray, på denne måten blir sprøytestikket gjennom huden minst mulig vondt. Mange sier at de ikke kjenner den i det hele tatt.

Under behandlingen er vi lydhør for pasientens ve og vel, og vi stopper opp med en gang pasienten vil det. På denne måten styrer pasienten selv gangen i behandlingen. De fleste blir kvitt mye av tannlegeskrekken sin etter første besøk, og dette er noe vi synes er veldig gledelig.

Tannlegeskrekk

Medlem i NTF

Våre tannleger er medlem av Den Norske Tannlegeforening. Dette sikrer tannlegene tilbud om faglig oppdatering, og deg som pasient de rettigheter du bør ha.

Tannleger

Ellen Cecilie Brunstad